Bannières Contestataires enrobent les balustrades de l’Excentris

Carré rouge sur fond noir

Une exposition de bannières contestataires enrobe les balustrades de l’Excentris lors de la sortie du documentaire, «Carré rouge sur fond noir» de Santiago Bertolino et Hugo Samson.

An exhibit of oppositional banners now wrap bannisters at Excentris to accompany the screenings of the documentary film, Carré rouge sur fond noir (Red Square on a Black Board) by dirrectors, Santiago Bertolino and Hugo Samson.

Oppositional Banners

La grève étudiante de 2012 a été une importante période dans l’histoire des mouvements de protestation au Québec. Elle a duré plus de six mois et a connu plus de 600 manifestations, blocages et autres actions. Ces bannières représentent l’importance de la présence de ces mouvements dans la rue. Une manifestation est une performance ritualisée au sein de laquelle le manifestant incarne un niveau élevé de conscience contestataire.

La conscience contestataire est la quintessence des mouvements sociaux. Elle augmente, du moins en partie, lors de l’exécution rituelle de ces performances. Elle peut aussi être développée antérieurement, soit lors de périodes de « répétition » qui comprennent la production de bannières et de pancartes, ainsi que par l’assistance aux assemblées générales, ateliers, etc. Après cette phase, dite liminale, vient le moment du compte-rendu et du témoignage.  Cette période, dite de « réagrégation », peut inclure, comme dans le cas présent, la projection du documentaire Carré rouge sur fond noir, mais aussi des expositions, des conférences, etc. La réagrégation enrichit ainsi la conscience contestataire déjà existante et prépare le terrain en vue de protestations ultérieures.

La sélection de ces bannières a été réalisée par David Widgington dans le cadre de sa Maîtrise en Communication à l’Université Concordia et dans le but d’en faire une intervention réagrégationnaire appuyant la protestation déjà existante sur le chemin de la décolonisation du capitalisme avancé. Cette exposition vise aussi à nourrir une prise de conscience contestataire parmi ceux et celles qui ont commencé à questionner le statu quo pendant le Printemps québécois. L’archive Artéfacts d’un Printemps érable fait partie de notre patrimoine culturel oppositionnel. Le but n’est pas d’augmenter le nombre de manifestations. L’objectif visé est plutôt un accroissement de la conscience contestataire.

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La mise en place des bannières. / The installation of the banners. Photo: Cédric Piette. (August 23 août 2013).

La mise en place des bannières. / The installation of the banners. Photo: Cédric Piette. (August 23 août 2013).

The 2012 Québec student strike was an important period in the history of the province’s protest movements. It lasted more than six months and was articulated during more than 600 demonstrations, blockades and other actions. These banners signify the importance of the movements’ presence in the streets. A demontration is a ritualistic performance when the activist embodies an elevated level of oppositional consciousness.
Oppositional consciousness is the sustenance for social movements that grows, in part, during the ritualistic phase of these performances. It is also cultivated beforehand during a “rehearsal” period that may include, the production of banners and protest signs, as well as general assembly attendance, workshop participation, etc. Once this, so called, liminal phase has passed, it is time for debriefing the performance during what is referred to as “reaggregation”, which include the current film screening of Santiago Bertolino & Hugo Samson’s Carré rouge sur fond noir, as well as exhibits, conferences, etc. Reaggregation builds on existing oppositional consciousness that leads toward the next rehearsal period for subsequent protest performance.

These “Oppositional Banners” were curated by David Widgington as a reaggregation intervention to bolster existing opposition along its path of decolonization from neoliberal advanced capitalism. In the context of his MA Media Studies at Concordia University, this display is also an effort to set in motion an oppositional consciousness in those who may have just started to question the status quo as a result of the Printemps québécois. The Artéfacts d’un Printemps érable archive is our oppositional cultural heritage. The goal in itself is not to increase the number of protests. Increased oppositional consciousness is the target objective.

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Banner exhibit in main lobby of Cinéma Excentris.

“Ici comme ailleurs on a raison de se révolter” by ASSÉ within banner exhibit in main lobby of Cinéma Excentris, Montréal.

Banner exhibit up the stairs in main lobby of Cinéma Excentris.

Banner exhibit up the stairs in main lobby of Cinéma Excentris.

"Ici comme ailleurs on a raison de se révolter" by ASSÉ within banner “What does education mean to you... Money or Liberty?” by Concordia University Graduate Student Assciation exhibited at top of stairs in main lobby of Cinéma Excentris, Montréal.

“Ici comme ailleurs on a raison de se révolter” by ASSÉ within banner “What does education mean to you… Money or Liberty?” by Concordia University Graduate Student Assciation exhibited at top of stairs in main lobby of Cinéma Excentris, Montréal.

“Étudiant.e.s nu.e.s contre la hausses” & "Gratuité Scolaire" banners hung from bannisters at the top of the stairs at Cinéma Excentris

“Étudiant.e.s nu.e.s contre la hausses” & “Gratuité Scolaire” banners hung from bannisters at the top of the stairs at Cinéma Excentris

“Étudiant.e.s nu.e.s contre la hausses” & "Gratuité Scolaire" banners hung from bannisters at the top of the stairs at Cinéma Excentris

“Étudiant.e.s nu.e.s contre la hausses” & “Gratuité Scolaire” banners hung from bannisters at the top of the stairs at Cinéma Excentris

The enormous “Vers la grève sociale!" banner that measures 5.5m high X 4.8m wide was hung from bannisters in the hallway leadng to the stairs at Cinéma Excentris.

The enormous “Vers la grève sociale!” banner that measures 5.5m high X 4.8m wide is hung from bannisters in the hallway leadng to the stairs at Cinéma Excentris.

"Non à la corruption. Oui à l'éducation" is hung from bannisters above the main entrance at Cinéma Excentris.

“Non à la corruption. Oui à l’éducation” is hung from bannisters above the main entrance at Cinéma Excentris.

"Non à la corruption. Oui à l'éducation" is hung from bannisters above the main entrance at Cinéma Excentris.

“Non à la corruption. Oui à l’éducation” is hung from bannisters above the main entrance at Cinéma Excentris.

"100 jurs de grève, 100 jours de mépris!" by the CLASSE is hung from bannisters adjacent to the main entrance to face the theatre entrance where the documentary film "Carré rouge sur fond noir" at Cinéma Excentris.

“100 jurs de grève, 100 jours de mépris!” by the CLASSE is hung from bannisters adjacent to the main entrance to face the theatre entrance where the documentary film “Carré rouge sur fond noir” at Cinéma Excentris.

View of the banner exhibit in the hallway leading to the stairs in the lobby of Cinéma Excentris.

View of the banner exhibit in the hallway leading to the stairs in the lobby of Cinéma Excentris.

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Artéfacts d'un Printemps érableMerci / Thank you :
L’Excentris, Productions et Diffusions Mulit-Monde, Les films du 3 mars, Hexagram-Concordia, l’ASSÉ, la CLASSE, GSA Concordia, l’AFÉA, le SÉtuE, On fait Jaser dans le trafic, Josué Bertolino, Geneviève Bouchard, Mathieu Chabot, Patricia Bergeron, Mathieu Boyd, Cédric Piette, Santiago Bertolino et Hugo Samson.

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